Als je een nieuw bedrijf start dan heb je vaak verschillende partijen nodig die je hierbij helpen. Zo is het handig om een boekhouder te hebben die je helpt bij je administratie of personeel dat in de winkel staat als jij er even niet bent. Ook een internet bureau kan een belangrijke partner zijn voor jou als ondernemer. Maar wat doet een internet bureau precies?
Webdesign
Allereerst kan een internet bureau jou helpen bij het ontwikkelen van een website of webshop. Tegenwoordig is het hebben van een website een must-have voor elke onderneming. Dit kan echter verschillen van een vrij eenvoudige website tot aan een uitgebreide webshop met vele functionaliteiten. Een internet bureau heeft vaak al tientallen websites gemaakt en kan daarom heel goed inschatten wat voor jouw bedrijf het beste werkt. Ze kunnen het hele proces van design tot aan bouwen en implementatie voor jou verzorgen. Ook adviseren ze je over welke techniek het beste geschikt is voor jouw website, populair hierbij is Wordpress development, maar het kan ook zijn dat ze voor jouw website een andere techniek willen toepassen.
Onderhoud website
Als je website eenmaal actief is, dan is het belangrijk dat deze op regelmatige basis onderhouden wordt. Ook kan het zijn dat op den duur extra pagina’s en/of functionaliteiten nodig zijn. Er zijn internet bureau waarbij je een onderhoudsabonnement voor de website of webshop kunt afsluiten of je kunt bij hen terecht op incidentiele basis.
Online marketing
Een andere dienst die veel internet bureaus aanbieden is online marketing. Het doel van online marketing is om ervoor te zorgen dat er meer bezoekers naar jouw website of webshop komen. Dit gebeurt allemaal online en hier is de concurrent meestal groot. Belangrijk dus om specialisten te hebben die je hierbij kunnen helpen. Voor online marketing kunnen verschillende kanalen ingezet worden. Denk hierbij aan social media, SEO (vindbaar worden in Google) en online adverteren.
Ondanks dat online marketing een heel breed vakgebied is met dus verschillende kanalen, zijn er altijd een aantal stappen die doorlopen worden. Zo wordt er altijd begonnen met het opstellen van een strategie. Dit is het vertrekpunt waarbij er onder ander gekeken wordt naar wie is de doelgroep, welke doelen willen wij bereiken en welke kosten verwachten we dat hiervoor nodig zijn?
Als de strategie eenmaal staat, kan er overgegaan worden naar executie. Bij online marketing staat hierbij vaak content creatie centraal. Zo kunnen er artikelen geschreven worden om beter vindbaar te worden, berichten gemaakt worden voor op social media of aantrekkelijke advertenties om te adverteren.
De volgende stap is het continu monitoren van resultaten. Doordat de marketing online plaatsvindt, kan er vaak heel veel gemeten worden. Hoe is de interactie met de post of advertentie? Welke sales levert het op? Door deze analyses kunnen er nieuwe beslissingen genomen worden om de strategie bij te schaven of om de volgende content verder te optimaliseren.