Waarom een webshop snel moet laden

door Guapa media
waarom webshop snel laden

Een website of een webshop moet snel laden om technische redenen en omdat je een blije bezoeker wilt. Milliseconden kunnen daarin al een verschil maken. Het versnellen van de laadtijd is dus één van de belangrijkste onderdelen om je webshop beter te laten presteren. Ik laat je zien waarom een site snel moet laden en hoe je de snelheid van jouw website kunt meten.

1. Google beloont een hogere snelheid

Sinds de Panda update kijkt Google ook naar de snelheid van je website. Is de website snel, dan krijg je bonuspunten. Bonuspunten zorgen voor een betere positie in de zoekresultaten. Is je website traag of zelfs heel traag? Dan kom je lager te staan of kom je zelfs op een blacklist, waardoor je niet te zien bent in de zoekresultaten.

2. Servers draaien beter

Snellere websites zijn minder belastend voor een server. Wanneer een server zwaarder wordt belast zullen alle diensten, zoals email, een database, de website en misschien zelfs een WMS of kassasysteem, trager worden. Een te zwaar belaste server kan zelfs offline raken waardoor mensen niet meer bij de website of webshop kunnen komen. Om een zwaarbelaste server weer snel te laten draaien, moet deze ge-upgradet worden. Dit betekent vaak hogere kosten.

3. Ergernissen bij je bezoeker voorkomen

Jouw bezoeker is behoorlijk verwend en wil een snelle website. Is je website te traag, dan zal de bezoeker hem snel wegklikken en waarschijnlijk naar een andere webshop gaan. Het is wat dat betreft net een café. Als mensen te lang moeten wachten op hun drankje, gaan ze naar een ander café en komen waarschijnlijk niet terug.

4. Een snelle webshop genereert meer omzet

Tijd is geld! Het gevolg van een trage website kan leiden tot minder bezoekers, minder goede zoekresultaten en uiteindelijk minder omzet. Een onderzoek bij verschillende websites gaf dat heel concreet in omzetcijfers aan. Hier een aantal feiten die hier uit zijn gekomen:

  • De snelheid van Amazon nam met 0,1 seconde af, waardoor de omzet met 1% daalde.
  • Yahoo kreeg 9% meer bezoekers bij elke 0,4 seconde winst in laadtijd
  • Shopzilla verlaagde de laadtijd van 6 naar 1,2 seconde. Hierdoor nam de omzet toe met 12% en het aantal pageviews met 25%.

Meten is weten

Door de jaren heen zijn er meerdere tools ontwikkeld waarmee je de snelheid van je website kunt testen:

  • Page Speed van Google
  • Load Time Test van Pingdom Tools
  • YSlow van Yahoo

Verbeteren van de laadtijd

Nu wil je natuurlijk aan de slag om de laadtijd van je site te verbeteren. Dat kan op verschillende manieren. CDN, Gzip, caching, Varnish, compressing, sprites zijn een aantal termen die je vaak langs ziet komen en je misschien nu nog niet zoveel zeggen. Op internet en in andere blogs is hier meer over te vinden.

You may also like