Veel bedrijven adverteren tegenwoordig op Facebook. Geen wonder, want het is nog steeds het grootste social media platform in Nederland en heel veel Nederlanders zijn hier enkele uren per week te vinden. Aanwezig zijn op Facebook kan dus een goede manier zijn om jouw merk en aanbod onder de aandacht te brengen. Maar waar moet je eigenlijk op letten als je begint met het adverteren op Facebook? In dit artikel geven wij jou enkele handvatten!
Selecteer de juiste doelgroep
Doordat Facebook heel veel weet of haar gebruikers, is er ook veel informatie beschikbaar om jouw doelgroep te selecteren als je gaat adverteren. Je kunt hierbij denken aan demografische gegevens zoals leeftijd en woonplaats. Echter geeft Facebook ook heel veel inzichten in het gedrag. Zo kan je doelgroep selecties maken op basis van hobby’s, sport en mediagebruik. Maar je kan ook naar bepaalde specifieke interesses kijken. Zo kan je niet alleen mensen selecteren die van reizen houden, maar ook of ze van lange avontuurlijke reizen houden of liever aan korte citytrips doen. Vooraf duidelijk je doelgroep in kaart brengen is dus een must als je begint met Facebook advertenties.
Aantrekkelijke advertenties maken
Het opstellen van de advertentie zelf voor Facebook kan heel snel. Echter niet elke advertentie is een goede advertentie. De advertentie moet aantrekkelijk zijn voor de doelgroep, de interesse wekken en het liefst ook aanzetten tot actie. Hierbij is het belangrijk om vooraf te bedenken welke actie je wilt. Wil je meer volgers op Instagram? Wil je dat ze je merk gaan herkennen? Of wil je dat ze meteen producten gaan kopen? Als je dit weet, kan je de inhoud gaan bepalen. Welk gevoel wil je overbrengen? Welke boodschap wil je overbrengen? Er komt heel veel bij kijken om goede advertenties op te stellen!
Resultaten monitoren en de campagne optimaliseren
Nog een voordeel van digitaal adverteren is dat je naast heel veel inzicht in je doelgroep, je ook heel veel inzicht in de resultaten krijgt. Als je Facebook campagne live is, dan is het belangrijk om vanaf dag 1 je resultaten te gaan monitoren. Door voldoende data te verzamelen kan je inzichten verkrijgen in wat er wel en wat er niet werkt. Aan de hand van deze data kan je vervolgens de advertentie verder gaan optimaliseren. Het doel van optimaliseren is om betere resultaten tegen lagere kosten te krijgen. Dus bijvoorbeeld meer verkopen tegen lagere kosten per verkoop. Door steeds beter te optimaliseren, ga je steeds meer uit je campagne halen!
Wil je graag beginnen met adverteren op Facebook, maar vind je het lastig? Ga dan in gesprek met een social media bureau. Zij zijn hier namelijk in gespecialiseerd en kunnen heel snel resultaat voor je boeken!