Als je al een tijdje met SEO oftewel zoekmachine optimalisatie bezig bent, dan is de term linkbuilding vast wel eens voorbijgekomen. Maar wat is dat precies? Wat is linkbuilding, waarom is het belangrijk en hoe doe je het? In dit artikel leggen we je de basis uit zodat je daarna zelf aan de slag kunt.
Wat is linkbuilding?
De positie van je website in de organische zoekresultaten van Google is tegenwoordig afhankelijk van enkele tientallen factoren. Toen Google werd opgericht werd de positie echter alleen gebaseerd op het aantal links van andere websites die naar jouw website verwezen. Hoe meer links – zogenaamde backlinks – hoe hoger de website in de zoekresultaten terecht kwam. In de loop der jaren zijn hierbij echter veel meer factoren een rol gaan spelen zoals de kwaliteit van de content, de snelheid van de website en de mobile toegankelijkheid. Het aantal backlinks naar een website speelt echter nog steeds een hele belangrijke rol. Linkbuilding is het bewust verzamelen van links vanaf andere websites die naar jouw website verwijzen.
Waarom is linkbuilding belangrijk?
Zoals we net al uitlegde is linkbuilding belangrijk omdat je backlinks nodig hebt om hoger in Google te komen. Je kunt wachten totdat dit vanzelf gebeurt, bijvoorbeeld doordat je product of dienst wordt opgepikt door de media en ze er zelf over gaan schrijven. Maar de kans dat dit gebeurt is heel klein. Daarom gaan er steeds meer bedrijven zelf aan de slag of kiezen ze voor linkbuilding uitbesteden bij een online marketing bureau.
Wat zijn de doelen en resultaten van linkbuilding?
Het uiteindelijke doel van linkbuilding is om hoger in de organische zoekresultaten te komen op die zoekwoorden die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Het liefst een top 3 positie of misschien wel op die eerste plek. Daarnaast wordt er ook vaak gekeken naar de domeinwaarde van een website. De domeinwaarde geeft aan hoe ‘sterk’ een domein is en vaak gaat dit hand in hand met de posities binnen Google. Echter om die hoge posities binnen Google te verkrijgen is er dus wel veel meer nodig dan alleen goede linkbuilding. Google kijkt ook naar on-page SEO en naar de kwaliteit van de techniek van de website. Een los doel van linkbuilding is dus om een hoge domeinwaarde te verkrijgen, echter dit is geen doel op zich.
Hoe doe je linkbuilding?
Als je gaat beginnen met linkbuilding dan ga je beginnen met het verzamelen van links op andere websites die naar jouw website verwijzen. Misschien lastig om je voor te stellen, toch kan een korte brainstorm al heel wat ideeën opleveren. Wij geven je alvast vier ideeën!
- Vragen aan partners waar je mee samenwerkt of zij een link naar je website plaatsen. Wat hierbij kan helpen is dat jij aanbiedt om een review achter te laten. Zo kun je bijvoorbeeld een review geven voor je boekhouder die op zijn of haar website geplaatst wordt met daarbij een linkje naar jouw website.
- Vragen aan klanten. Als je B2B producten en/of diensten aanbiedt, dan kun je misschien ook aan je klanten vragen of zij een link naar jouw website op hun website willen plaatsen.
- Gastartikelen schrijven. Een hele populaire manier om backlinks te verzamelen is door het schrijven van gastartikelen. Jij bent waarschijnlijk specialist op een bepaald gebied en mensen vinden het interessant als jij je kennis deelt. Bedenk eens voor welke blogs of platformen jij een artikel zou kunnen schrijven.
- Reacties achterlaten op blogs en forums. Geen zin om een heel gastartikel te schrijven? Als specialist kun je vaak ook op bestaande content reageren en ook daar is vaak de mogelijkheid om je eigen websiteadres achter te laten.